Klänningen En dag Review of Books (nb: mycket lite faktiska klänning innehåll)

Posted on Category:category Leave a comment

Jag skulle sy idag. Egentligen var jag. Jag hade planer, jag hade ett mönster, jag hade tyg tvättas. Jag hade även en ny låda med stift. Jag hade också denna bok, och poff! precis som, gled de timmar bort. Okej, de timmar * hoppas * bort. Avbryts av bark av skratt, den typ där man måste hitta någon, vem som helst, som bara kommer att hålla stilla medan du läser bitar högt för dem. (Min sex år gamla son: “Mamma, kan du inte se Jag försöker att spela otroligt MARIO här?”) Det är den typ av bok.

I själva verket är det en annan typ av bok, en bok som är mycket sällsynta. A * real * bok. Vad jag visar genom en riktig bok är en bok som har riktiga människor i det – de behöver inte vara verkliga, levande eller en gång levande människor (även om denna bok, som facklitteratur, har denna typ av verkliga människor) men de behöver vara folk som beter sig på verkliga sätt. (De kan till exempel inte besluta att det bästa sättet att ta itu med låsas i ett hus med en seriemördare är att gå vandrade runt i mörkret, ensam.) De kan vara människor som gör smarta saker för dumma skäl och dumma saker för smarta skäl, men de aldrig någonsin göra saker på grund av att om de inte gör dem, författaren plötsligt har ingen bok, och måste börja om från början.

Denna bok är mycket verklig och mycket långt ifrån vad jag vill kalla en “book-formade objekt.” Ni har alla sett Bokformad föremål. De är saker som kändis “biografier” och (vissa, inte alla) pussel böcker, och (ofta) Insta-böcker “om” aktuella händelser som måste skrivas ut på redaktören egen DeskJet att göra sin bokhandel i lager datum. Den enda anledningen till dessa saker är “böcker” är att de inte har listat ut ett sätt att paketera det där i sprayflaskor eller smälta-on-your-tungan remsor ännu. (Personligen tror jag otroligt Spray-On Sudoku kommer att bli en betydande bästsäljare, när de räkna ut The Kinks.) Denna bok, trots att “om” TV-show (Jeopardy, om du inte fick det från locket sköt upp där) är inte en av dem. Det är riktigt hela vägen igenom. och det är inte riktigt “om” att vara på Jeopardy: det handlar om att hitta meningsfulla i vardagen och låta dig själv att vara lycklig.

Och jag älskade det. Jag älskade det att “Jag ska prata om den här boken i månader” slags sätt (andra innehavare av denna utmärkelse inkluderar rörliga kränkningar, kommunala Bondage och bundna till Snälla, alla tillgängliga på finare bokhandlar nära dig). Kombinationen av ordet baserade munterhet (Bob Harris är en tillfrisknande komiker och TV manusförfattare), slumpmässiga factoids (Hej, jag är en före detta College Bowler), och djup mänsklig känsla (hela boken) är enastående. Det är som en av dessa fusions smaker (som chilipeppar och choklad) som inte ska fungera, men gör. Om någon hade sagt till mig att det i dag, i stället för att sy, jag läser en exceptionellt flytta, djupt personliga, mycket inspirerande bok om att vinna (och tappade ofta spektakulärt) på Jeopardy, skulle jag ha svarat “Vad är ‘du är dra mitt ben (prova den andra, den har klockor på)’.” och Alex Trebek skulle ha sagt “Ooooh. Jag är ledsen, Erin. Det rätta svaret är ‘Vad är” leder mig till det!'”

Så, för att sammanfatta: det är en bok om familjen, vinna, förlora, godtagande, glädje, sång, Cleveland, små lätt rädd däggdjur, Camaros, autoimmuna sjukdomar och Jabberwocky och hur alla dessa saker hänger ihop och hur föga förvånande det är att de alla hänger ihop. och det är absolut värt att inte sy efter.

[Och för att köra hem “allt är ansluten” tema i dag, det finns en Jane i den här boken. och att Jane är Jane, som jag en gång var i stånd att sweet-talk till att skriva en introduktion till denna bok och som kopplas här häromdagen, till min extrema tillfredsställelse och förvåning. och Jane, jag har att säga, är en av de högst tio roligaste människor lever, och förmodligen en av de roligaste genom tiderna. Om (av någon anledning) du var tvungen att ha alla din hud kratsade sakta bort med industriell kvalitet låg slippapper, men du pratade med Jane vid den tiden, skulle du fortfarande betrakta det som en av de bästa dagarna i ditt liv. vilket gör det ingen stor överraskning att någon Jane tycker skulle skriva en bok så bra som detta.]

Dela detta:
Twitter
Facebook